Szczegółowe kryteria oceny egzaminu pisemnego znajdziesz w informatorze Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.
Pobierz plik
Pobierz program
Nowa forma matury pisemnej z języka angielskiego na poziomie podstawowym i rozszerzonym obowiązuje uczniów liceów ogólnokształcących przystępujących do w/w egzaminów w roku szkolnym 2014/2015 i uczniów techników od roku szkolnego 2015/2016. Egzamin pisemny z języka angielskiego na poziomie rozszerzonym lub dwujęzycznym może być zdawany wyłącznie jako przedmiot dodatkowy.
Egzamin ustny pozostaje bez kreślenia poziomu.
Najważniejsze zmianami w strukturze egzaminu
Zredukowanie liczby arkuszy z dwóch do jednego; zmniejszenie czasu na rozwiązanie zadań z 190 do 150 minut.
Wypowiedź pisemna: dwa tematy do wyboru zamiast trzech. Tekst z uwzględnieniem dwóch wymaganych elementów. Nowa forma artykuł publicystyczny i list formalny (wcześniej występował na maturze podstawowej). Nie ma opisu, opowiadania i recenzji, ale tekst na maturze w 2015 roku może zawierać elementy każdego z nich.
Na nowym egzaminie z języka angielskiego na poziomie rozszerzonym ilość arkuszy zostaje zredukowana z dwóch do jednego. Czas na wykonanie wszystkich zadań również się zmienia ze 190 minut na „starej maturze” na 150 minut na nowej. W zadaniu rozumienie ze słuchu oprócz jednego dłuższego tekstu i pytań do niego może pojawić się kilka krótkich tekstów z pytaniem odnoszącym się do każdego z nich. Udział procentowy zadań na rozumienie ze słuchu zmniejsza się o 6 % - 3 punkty. Typy zadań pozostają niezmienione.
W zadaniach na rozumienie tekstów pisanych udział procentowy ulega zwiększeniu o 8% - 4 punkty. Typy zadań pozostają bez zmian: wybór wielokrotny, na dobieranie i prawda/fałsz. Liczba tekstów waha się miedzy 3 a 4 o łącznej ilości słów w przedziale pomiędzy 1300 a 1600 słów. Teksty mogą być autentyczne lub częściowo adaptowane do potrzeb egzaminu maturalnego i najczęściej pochodzą z różnych serwisów internetowych. Na nowej maturze abiturient po ukończeniu zadania rozumienie ze słuchu ma około 125 minut na zrobienie pozostałych zadań.
W nowej maturze zadania na rozpoznawanie i stosowanie struktur leksykalno-gramatycznych znajdują się w jednym arkuszu. Typy zadań są identyczne z tymi z lat ubiegłych i obejmują zadania otwarte: zadania z luką, słowotwórstwo, parafraza, tłumaczenie fragmentów zdań na język obcy, układanie fragmentów zdań z podanych elementów leksykalnych i zamknięte: wybór wielokrotny, na dobieranie. Wzrósł natomiast udział procentowy znajomości środków językowych o 8% - 4 punkty w całej punktacji egzaminu.
W przypadku wypowiedzi pisemnej liczba zadań do wykonania i wymagana długość tekstu nie ulega zmianie. Z poprzednich typów zadań pozostaje rozprawka, niemniej tekst argumentacyjny może zawierać elementy opisu, relacjonowania, sprawozdania, recenzji i/lub pogłębionej argumentacji. List formalny i artykuł publicystyczny to nowe formy sprawdzające umiejętność pisania tekstów na egzaminie na poziomie rozszerzonym. Abiturient ma dwa tematy do wyboru i każdy temat zawiera dwa elementy, które muszą zostać zawarte w wypowiedzi pisemnej. W latach ubiegłych do wyboru były trzy tematy i żaden z nich nie zawierał elementów do uwzględnienia. Udział procentowy wypowiedzi pisemnej w punktacji całego egzaminu zmniejszył się o 10% - 5 punktów i wynosi obecnie max. 13 punktów przyznawanych według kryteriów przedstawionych w tabeli.
Egzamin pisemny na poziomie rozszerzonym
English 4 Matura 2014 - 2018 © All rights reserved. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Design by TM
Image courtesy of Ambro / Pong / Maggie Smith / adamr / graur codrin / photostock / stockimages /Marcus / Grand Cochrane / Stuart Miles / smokedsalmon / Markuso / digitalart / farconville / dream designs / phanlop88 /artur84/ imagerymajestic / Nutdanai / KROMKRATHOG/ jannoon028 / Victor Habbick / arztsamui / James Baker / vichie81/ Vichaya Kiatying Angsyle /steelamohan / Arvind Balaraman / blackstock /Jeroen van Oostrom/ Boykung/ Master isolated images/ Jomphong/ nongpimmy / David Castillo Dominici / Idea go/ blackstock/ Salvatore Vuono / ddpavumba / xedos4 / arztsamui / pandpstock001 / pal2iyawit / Serge Bertasius Photography / chanpipat / kongsky / chanpipat FreeDigitalPhotos.net
Image courtesy of Pong / FreeDigitalPhotos.net
ROZUMIENIE ZE SŁUCHU
OKOŁO 25 MINUT (ARKUSZ II) |
ZADANIA ZAMKNIĘTE: PRAWDA/FAŁSZ WYBÓR WIELOKROTNY NA DOBIERANIE |
ZADANIA ZAMKNIĘTE: PRAWDA/FAŁSZ WYBÓR WIELOKROTNY NA DOBIERANIE |
TEKSTY AUTENTYCZNE LUB W MINIMALNYM STOPNIU ADAPTOWANE; CZYTANE PRZEZ RODZIMYCH UŻYTKOWNIKÓW JĘZYKA ANGIELSKIEGO
|
TEKSTY AUTENTYCZNE LUB W MINIMALNYM STOPNIU ADAPTOWANE; CZYTANE PRZEZ RODZIMYCH UŻYTKOWNIKÓW JĘZYKA ANGIELSKIEGO |
ROZUMIENIE TEKSTÓW PISANYCH
OKOŁO 45 MINUT (ARKUSZ II) |
OKOŁO 125 MINUT NA ZADANIA WYŁĄCZAJĄC ROZUMIENIE ZE SŁUCHU |
3 - 4 (OK. 1300 -1600 SŁÓW) |
3 - 4 (OK. 1300 -1600 SŁÓW) |
ZADANIA ZAMKNIĘTE: PRAWDA/FAŁSZ WYBÓR WIELOKROTNY NA DOBIERANIE |
ZADANIA ZAMKNIĘTE: PRAWDA/FAŁSZ WYBÓR WIELOKROTNY NA DOBIERANIE |
TEKSTY AUTENTYCZNE LUB W MINIMALNYM STOPNIU ADAPTOWANE
|
TEKSTY AUTENTYCZNE LUB W MINIMALNYM STOPNIU ADAPTOWANE |
ZNAJOMOŚĆ ŚRODKÓW JĘZYKOWYCH
OKOŁO 125 MINUT NA ZADANIA WYŁĄCZAJĄC ROZUMIENIE ZE SŁUCHU |
ZNAJOMOŚĆ ŚRODKÓW JĘZYKOWYCH
ZADANIA OTWARTE: ZADANIA Z LUKĄ SŁOWOTWÓRSTWO PARAFRAZA TŁUMACZENIE FRAGMENTÓW ZDAŃ NA JĘZYK OBCY UKŁADANIE FRAGMENTÓW ZDAŃ Z PODANYCH ELEMENTÓW LEKSYKALNYCH
ZADANIA ZAMKNIĘTE: WYBÓR WIELOKROTNY NA DOBIERANIE
|
ROZPOZNAWANIE: 1 - 3 (ARKUSZ II) STOSOWANIE: 2 - 3 (ARKUSZ I) |
STOSOWANIE STRUKTUR LEKSYKALNO-GRAMATYCZNYCH (ARKUSZ I)
ZADANIA OTWARTE: ZADANIA Z LUKĄ SŁOWOTWÓRSTWO PARAFRAZA TŁUMACZENIE FRAGMENTÓW ZDAŃ NA JĘZYK OBCY UKŁADANIE FRAGMENTÓW ZDAŃ Z PODANYCH ELEMENTÓW LEKSYKALNYCH
ROZPOZNAWANIE STRUKTUR LEKSYKALNO-GRAMATYCZNYCH (ARKUSZ II)
ZADANIA ZAMKNIĘTE: WYBÓR WIELOKROTNY NA DOBIERANIE
|
WYPOWIEDŹ PISEMNA
OKOŁO 125 MINUT NA ZADANIA WYŁĄCZAJĄC ROZUMIENIE ZE SŁUCHU |
ROZPRAWKA RECENZJA OPOWIADANIE OPIS
|
TEKST ARGUMENTACYJNY (LIST FORMALNY, ROZPRAWKA, ARTYKUŁ PUBLICYSTYCZNY) Z ELEMENTAMI NP. OPISU, RELACJONOWANIA, SPRAWOZDANIA, RECENZJI, POGŁĘBIONEJ ARGUMENTACJI; KAŻDY TEMAT ZAWIERA DWA ELEMENTY, KTÓRE ZDAJĄCY MUSI OMÓWIĆ
|
TREŚĆ (0-5) KOMPOZYCJA (0-4) BOGACTWO JĘZYKOWE (0-5) POPRAWNOŚĆ JĘZYKOWA (0-4)
|
ZGODNOŚĆ Z POLECENIEM: (0-5) SPÓJNOŚĆ I LOGIKA WYPOWIEDZI: (0-2) ZAKRES ŚRODKÓW JĘZYKOWYCH: (0-3) POPRAWNOŚĆ ŚRODKÓW JĘZYKOWYCH: (0-3)
|