Egzamin ustny z języka angielskiego
w klasach dwujęzycznych
Opis egzaminu
Egzamin ustny z języka angielskiegona poziomie dwujęzycznym składa się z dwóch zadań i rozmowy wstępnej. Celem części ustnej egzaminu maturalnego z języka obcego nowożytnego na poziomie dwujęzycznym jest ocena sprawności mówienia, rozumianej jako kompetencja komunikacyjna zdającego, w zakresie tworzenia dłuższych, wieloaspektowych wypowiedzi ustnych, reagowania językowego w różnorodnych, także złożonych, sytuacjach oraz przetwarzania tekstów i materiałów ikonograficznych.Po wejściu do sali zdający losuje zestaw egzaminacyjny i siada przed komisją. Nie przewidziano czasu na zapoznanie się ze wszystkimi zadaniami przed rozpoczęciem egzaminu ustnego. Przed każdym zadaniem zdający ma chwilę na zaznajomienie się z treścią zadania. Zdający nie może korzystać z żadnych pomocy dydaktycznych, słowników, leksykonów itp.
Egzamin trwa około 15 minut.
Egzamin ma formę rozmowy zdającego z osobą egzaminującą, obserwowanej przez drugiego nauczyciela, który nie bierze aktywnego udziału w rozmowie. Zestaw egzaminacyjny składa się z dwóch zadań i zawiera materiał ikonograficzny i pytania w języku obcym do zadania 1. oraz polecenie w języku polskim do zadania 2.
Rodzaje zadań
Rozmowa wstępna
Egzaminujący zadaje zdającemu pytania związane z jego życiem i zainteresowaniami. Lista pytań do wyboru zamieszczona jest wyłącznie w zestawie dla egzaminującego. Celem rozmowy jest umożliwienie zdającemu oswojenia się z sytuacją egzaminacyjną. Rozmowa wstępna trwa około 1 minuty.
Zadanie 1. Odpowiedzi na trzy pytania odnoszące się do materiału stymulującego
Zadanie pierwsze składa się z trzech części: a, b, c. W każdej z części a i b zdający formułuje około jednominutową wypowiedź dotyczącą jednego z dwóchzdjęć zamieszczonych w zestawie. W części c zdający formułuje około dwuminutową wypowiedź dotyczącą obu zdjęć zamieszczonych w zestawie. Zagadnienie, którego dotyczy wypowiedź w każdej części zadania pierwszego, jest wskazywane przez egzaminującego w formie pytania lub polecenia do omówienia; jest ono również wydrukowane w zestawie dla zdającego. Na zadanie pierwsze przeznaczone jest maksymalnie 4 minuty.
1a: 1 minuta 1b: 1 minuta 1c: 2 minuty
Zadanie 2. Prezentacja na podany temat oraz odpowiedzi na trzy pytania
Zadanie drugie składa się z dwóch części: a, b.
W części a zdający wygłasza około trzyminutową prezentację na temat podany w zestawie egzaminacyjnym. W prezentacji zdający musi dogłębnie omówić temat w odniesieniu do trzech aspektów wskazanych w poleceniu. Polecenie jest sformułowane w języku polskim. Zdający ma około 2 minut na przygotowanie prezentacji.
W części b zdający odpowiada na trzy pytania postawione przez egzaminującego. Pytania są związane z tematyką prezentacji i zamieszczone wyłącznie w zestawie dla egzaminującego. Zdający powinien udzielać rozwiniętych, pogłębionych odpowiedzi. W trakcie odpowiedzi udzielanych przez zdającego egzaminujący co najmniej dwukrotnie inicjuje rozmowę, np. poprzez poproszenie o dodatkowe wyjaśnienia, zachęcenie do pogłębienia wybranych aspektów odpowiedzi. Na udzielenie pełnych odpowiedzi na 3 pytania zdający ma około 5 minut. Na zadanie drugie przeznaczone jest maksymalnie 4 minuty.
2a: 5 minut (wliczając czas na przygotowanie wypowiedzi) 2b: 5 minut
Przygotowanie: zapoznanie się z treścią przed każdym zadaniem
Egzamin: około 15 minut wliczając czynności egzaminacyjne – losowanie zestawu
Punktacja
Maksymalna liczba punktów możliwych do zdobycia na egzaminie ustnym na poziomie dwujęzycznym wynosi 30 pkt. Egzaminu uważa się za zdany, gdy zdający uzyska przynajmniej 30% punktów, a więc 9 pkt.
Oceny wypowiedzi zdającego w części ustnej egzaminu maturalnego z języka obcego nowożytnego na poziomie dwujęzycznym dokonują członkowie zespołu przedmiotowego, przyznając punkty zgodnie ze skalą oceniania egzaminu ustnego. Każda wypowiedź jest oceniana pod względem: zgodności wypowiedzi zdającego z poleceniami oraz umiejętności językowych.
Ocena zgodności wypowiedzi zdającego z poleceniem jest dokonywana osobno dla:
• wypowiedzi w zadaniu 1. (od 0 do 6 punktów)
• prezentacji w zadaniu 2. (od 0 do 4 punktów)
• odpowiedzi na pytania w zadaniu 2. (od 0 do 4 punktów).
Ogółem za zgodność wypowiedzi z poleceniami zdający może uzyskać maksymalnie 14 punktów.
Ocena umiejętności językowych dokonywana jest dla całej wypowiedzi zdającego, począwszy od rozmowy wstępnej. W ocenie zakresu i poprawności struktur leksykalno- gramatycznych bierze się pod uwagę ich zróżnicowanie i poprawność oraz wpływ ewentualnych błędów językowych na komunikację. W ocenie wymowy i płynności wypowiedzi bierze się pod uwagę poprawność wymowy w zakresie pojedynczych dźwięków i/lub akcentowania i/lub intonacji oraz ogólną płynność wypowiedzi.
Ogółem za umiejętności językowe zdający może uzyskać maksymalnie 16 punktów.
Pobierz plik
Pobierz program
English 4 Matura 2014-224© All rights reserved. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Design by TM
Image courtesy of stockimages / FreeDigitalPhotos.net Szczegółowe kryteria oceny egzaminu ustnego znajdziesz w informatorze Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.