Szczegółowe kryteria oceny egzaminu pisemnego znajdziesz w informatorze Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. Pobierz plik
Pobierz program
W przypadku wypowiedzi pisemnej liczba zadań do wykonania została zredukowana z dwóch - krótki tekst użytkowy (5 pkt – bez limitu słów) i dłuższy tekst użytkowy(10 pkt – od 120 do 150 słów) do jednego o długości od 80 do 130 słów. Wiąże się to oczywiście ze zmniejszeniem ilości punktów za to zadanie do 10. List formalny znalazł się w formach wypowiedzi obowiązujących na poziomie rozszerzonym. Nie uwzględniono ankiety, pocztówki, ogłoszenia czy zaproszenia w nowej maturze. List tradycyjny (prywatny), wiadomość, email jako formy wypowiedzi pozostały lecz mogą one przybrać nieco inną formę. Abiturient może mieć za zadanie napisać wiadomość na blogu lub forum internetowym uwzgledniającą cztery elementy podane w zadaniu. W skład wypowiedzi może więc wchodzić opis, relacjonowanie, uzasadnianie opinii i argumentacja.
Znajomość środków językowych jest formą, która nie występowała we wcześniejszych egzaminach pisemnych z języka angielskiego na poziomie podstawowym. Udział procentowy dwóch lub trzech zadań z zakresu znajomości środków językowych stanowi 20% całej punktacji na egzaminie pisemnym – 10 punktów. Typy zadań to wybór wielokrotny i zadania na dobieranie. Abiturient będzie musiał dobrać spośród kilku możliwych słowo, które prawidło uzupełnia luki w dwóch zdaniach lub wybrać słowo lub wyrażenie, które uzupełnia luki tworząc spójny logicznie i gramatycznie tekst. Należy pamiętać, że na wykonanie reszty zadań, tuż po wysłuchaniu nagrań, jest około 100 minut, więc czas należy właściwie rozdysponować nie koncentrując się na jednym zadaniu, które sprawia szczególne trudności.
W zadaniach na rozumienie tekstów pisanych udział procentowy ulega zmniejszeniu o 10% - 5 punktów. Typy zadań pozostają bez zmian: wybór wielokrotny, na dobieranie i prawda/fałsz. Mogą się pojawić nowe warianty tych zadań. Zamiast jednego dłuższego tekstu możemy spotkać kilka krótszych tekstów (2 lub 3) powiązanych ze sobą tematycznie i zadanie na wybór wielokrotny będzie dotyczyło każdego z nich osobno. Dobieranie właściwych nagłówków do fragmentów zdań lub uzupełnianie luk w tekście podanymi fragmentami zdań lub pojedynczym zdaniem to nowe typy zadań sprawdzające kompetencje abiturienta na nowej maturze pisemnej z języka angielskiego.
Czas trwania egzaminu i ilość arkuszu pozostaje taka sama jak w ubiegłych latach. W zadaniu rozumienie ze słuchu oprócz jednego dłuższego tekstu i pytań do niego może pojawić się kilka krótkich tekstów z pytaniem odnoszącym się do każdego z nich. Udział procentowy, ilość punktów oraz czas przeznaczony na zadania nie ulega zmianie.
Najważniejsze zmianami w strukturze egzaminu
Wprowadzenie nowej formy sprawdzającej znajomość środków językowych (10 pkt. - 20 % całego egzaminu).
Zmniejszenie o 20% (10 pkt.) udziału procentowego zadań z rozumienia tekstu pisanego i wypowiedzi pisemnej.
Zredukowanie zadań w wypowiedzi pisemnej z dwóch do jednego i ograniczenie ilości wymaganych form. List formalny nie występuje. Wymagane formy to list tradycyjny, email, wiadomość na blogu lub forum internetowym z uwzględnieniem czterech podpunktów. Wypowiedź może zawierać elementy opisu, relacjonowania, uzasadniania opinii, w tym przedstawiania zalet i wad różnych rozwiązań i poglądów.
Nowa forma matury pisemnej z języka angielskiego na poziomie podstawowym i rozszerzonym obowiązuje uczniów liceów ogólnokształcących przystępujących do w/w egzaminów w roku szkolnym 2014/2015 i uczniów techników od roku szkolnego 2015/2016.
Egzamin pisemny z języka angielskiego na poziomie podstawowym można wyłącznie zdawać jako przedmiot obowiązkowy i wybranie w/w przedmiotu jest równoznaczne z przystąpieniem do egzaminu ustnego z tego języka bez określania poziomu.
Egzamin pisemny na poziomie podstawowym
English 4 Matura 2014-224© All rights reserved. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Design by TM
Image courtesy of Pong / FreeDigitalPhotos.net
ROZUMIENIE ZE SŁUCHU
ZADANIA ZAMKNIĘTE: PRAWDA/FAŁSZ WYBÓR WIELOKROTNY NA DOBIERANIE |
ZADANIA ZAMKNIĘTE: PRAWDA/FAŁSZ WYBÓR WIELOKROTNY NA DOBIERANIE |
TEKSTY AUTENTYCZNE LUB ADAPTOWANE; CZYTANE PRZEZ RODZIMYCH UŻYTKOWNIKÓW JĘZYKA ANGIELSKIEGO
|
TEKSTY AUTENTYCZNE LUB ADAPTOWANE; CZYTANE PRZEZ RODZIMYCH UŻYTKOWNIKÓW JĘZYKA ANGIELSKIEGO
|
JEDEN DŁUGI TEKST I PYTANIA DO NIEGO |
JEDEN DŁUGI TEKST I PYTANIA DO NIEGO
KILKA KRÓTKICH TEKSTÓW I PYTANIE DO KAŻDEGO Z NICH
|
ROZUMIENIE TEKSTÓW PISANYCH
OKOŁO 100 MINUT NA ZADANIA WYŁĄCZAJĄC ROZUMIENIE ZE SŁUCHU |
OKOŁO 100 MINUT NA ZADANIA WYŁĄCZAJĄC ROZUMIENIE ZE SŁUCHU |
ZADANIA ZAMKNIĘTE: PRAWDA/FAŁSZ WYBÓR WIELOKROTNY NA DOBIERANIE |
ZADANIA ZAMKNIĘTE: PRAWDA/FAŁSZ WYBÓR WIELOKROTNY NA DOBIERANIE |
TEKSTY AUTENTYCZNE LUB ADAPTOWANE
|
TEKSTY AUTENTYCZNE LUB ADAPTOWANE
|
JEDEN DŁUGI TEKST I PYTANIA DO NIEGO |
JEDEN DŁUGI TEKST I PYTANIA DO NIEGO
2-3 KRÓTKIE TEKSTY POŁĄCZONE ZE SOBĄ TEMATYCZNIE I PYTANIE DO KAŻDEGO Z NICH
|
ZADANIA ZAMKNIĘTE: PRAWDA/FAŁSZ WYBÓR WIELOKROTNY DOBIERANIE |
DOBIERANIE WŁAŚCIWYCH NAGŁÓWKÓW DO FRAGMENTÓW ZDAŃ
UZUPEŁNIANIE LUK W TEKŚCIE PODANYMI FRAGMENTAMI ZDAŃ LUB POJEDYŃCZYM ZDANIEM
|
ZNAJOMOŚĆ ŚRODKÓW JĘZYKOWYCH
OKOŁO 100 MINUT NA ZADANIA WYŁĄCZAJĄC ROZUMIENIE ZE SŁUCHU |
ZADANIA ZAMKNIĘTE: WYBÓR WIELOKROTNY DOBIERANIE |
WYBÓR SŁOWA, KTÓRE PRAWIDŁOWO UZUPEŁNIA LUKI W OBYDWU ZDANIACH
WYBÓR SŁOWA LUB WYRAŻENIA, KTÓRE UZUPEŁNIA LUKI TWORZĄC SPÓJNY LOGICZNIE I GRAMATYCZNIE TEKST
|
WYPOWIEDŹ PISEMNA
OKOŁO 100 MINUT NA ZADANIA WYŁĄCZAJĄC ROZUMIENIE ZE SŁUCHU |
OKOŁO 100 MINUT NA ZADANIA WYŁĄCZAJĄC ROZUMIENIE ZE SŁUCHU |
KRÓTKI TEKST UŻYTKOWY: ANKIETA, POCZTÓWKA, WIADOMOŚĆ, OGŁOSZENIE, NOTATKA, ZAPROSZENIE, E-MAIL
DŁUŻSZY TEKST UŻYTKOWY: LIST PRYWATNY, PROSTY LIST FORMALNY
|
LIST TRADYCYJNY, E-MAIL, WIADOMOŚĆ UMIESZCZANA NA BLOGU LUB FORUM INTERNETOWYM Z UWZGLĘDNIENIEM CZTERYCH PODANYCH ELEMENTÓW.
|
KRÓTKI TEKST UŻYTKOWY: BEZ LIMITU SŁÓW
DŁUŻSZY TEKST UŻYTKOWY: 120 - 150 SŁÓW |
KRÓTKI TEKST UŻYTKOWY: TREŚĆ (0-4 PKT) POPRAWNOŚĆ JĘZYKOWA (0-1 PKT)
DŁUŻSZY TEKST UŻYTKOWY: TREŚĆ (0-4 PKT) FORMA (0-2 PKT) BOGACTWO JĘZYKOWE (0-2 PKT) POPRAWNOŚĆ JĘZYKOWA (0-2 PKT)
|
TREŚĆ (0-4 PKT) SPÓJNOŚĆ I LOGIKA WYPOWIEDZI (0-2 PKT) ZAKRES ŚRODKÓW JĘZYKOWYCH (0-2 PKT) POPRAWNOŚĆ ŚRODKÓW JĘZYKOWYCH (0-2 PKT)
|