Egzamin ustny z języka angielskiego składa się z trzech zadań i sprawdza umiejętność posługiwania się językiem obcym w mowie. Nie ma podziału na poziom podstawowy i rozszerzony. Po wejściu do sali zdający losuje zestaw egzaminacyjny i siada przed komisją. Nie przewidziano czasu na zapoznanie się ze wszystkimi zadaniami przed rozpoczęciem egzaminu ustnego. Przed każdym zadaniem zdający ma chwilę na zaznajomienie się z treścią zadania. Zdający nie może korzystać z żadnych pomocy dydaktycznych, słowników, leksykonów itp. Egzamin trwa około 15 minut.
Celem części ustnej egzaminu maturalnego z języka obcego nowożytnego jest ocena sprawności mówienia, rozumianej jako kompetencja komunikacyjna zdającego. Zakres wiadomości i umiejętności sprawdzanych w tej części egzaminu jest określony w standardach wymagań egzaminacyjnych.
Egzamin ma formę rozmowy zdającego z osobą egzaminującą, obserwowanej przez drugiego nauczyciela, który nie bierze aktywnego udziału w rozmowie. Zestaw egzaminacyjny składa się z trzech zadań i zawiera polecenia w języku polskim do zadań 1 i 3 oraz materiał ikonograficzny do zadań 2 i 3. Losowanie zestawu trwa około 1 minuty.
Rodzaje zadań
Rozmowa wstępna z egzaminującym
Jest to początkowy etap egzaminu mający na celu uaktywnić osobę zdającą i wprowadzić ją do właściwej fazy egzaminu. Egzaminujący zadaje kilka pytań najczęściej związanych z codziennym życiem oraz zainteresowaniami zdającego. Pytania znajdują się w zestawie egzaminującego i nie są znane zdającemu. Rozmowa z reguły trwa około 2 minut.
Zadanie 1. Odgrywanie ról
Na zadanie pierwsze przeznaczone jest około 3 minuty wliczając 30 sekund jakie abiturient ma na przygotowanie. Rozmowa prowadzona jest z uwzględnieniem czterech podanych informacji i odnosi się w znacznej mierze do sytuacji, które odpowiadają doświadczeniom życiowym zdającego bądź opisują sytuacje, w jakich mógłby się on znaleźć w przyszłości. W tym zadaniu ważną rzeczą jest, aby zdający rozwinął swoją wypowiedź w stopniu zadowalającym, jak również reagował w sposób właściwy na wypowiedzi egzaminującego. Jest to forma dialogu, więc słuchanie i stosowna reakcja na komunikaty są istotne.
Zadanie 2. Rozmowa na podstawie ilustracji
W części drugiej zdający najpierw krótko opisuje ilustrację umieszczoną w zestawie, a następnie udziela odpowiedzi na dwa pytania z czterech pytań, które znajdują się wyłącznie w zestawie egzaminującego. Pytania te dotyczą opinii zdającego na temat przedstawionej ilustracji lub dotyczą bezpośrednio jego samego. Czas przeznaczony na to zadanie to 4 minuty.
Zadanie 3. Wypowiedź na podstawie materiału stymulującego
Aby przygotować się do tego zadania zdający ma około 1 minuty. Zadaniem zdającego jest zapoznanie się z materiałem stymulującym i wybranie elementu, który jego zdaniem najlepiej spełnia warunki postawione w zadaniu. Zdający uzasadnia swój wybór i argumentuje odrzucenie pozostałych, które jego zdaniem nie są wystarczające lub nie spełniają postawionego w zadaniu warunku. Następnie odpowiada krótko (w jednym zdaniu) na dwa pytanie postawione przez egzaminującego.
Czas
Przygotowanie: zapoznanie się z treścią przed każdym zadaniem Egzamin: około 15 minut
Punktacja
Oceny części ustnej egzaminu maturalnego z języka obcego nowożytnego dokonują członkowie przedmiotowego zespołu egzaminacyjnego, przyznając punkty zgodnie z kryteriami oceniania egzaminu ustnego. Każda wypowiedź jest oceniana w następujących kryteriach: 1) Sprawność komunikacyjna: od 0 do 6 punktów, oceniana w każdym zadaniu osobno (maksymalnie18 punktów).
2) Zakres struktur leksykalno-gramatycznych: od 0 do 4 punktów, oceniany w całej wypowiedzi zdającego.
3) poprawność struktur leksykalno-gramatycznych: od 0 do 4 punktów, oceniana w całej wypowiedzi zdającego.
4) Wymowa: od 0 do 2 punktów, oceniana w całej wypowiedzi zdającego
5) Płynność wypowiedzi: od 0 do 2 punktów, oceniana w całej wypowiedzi zdającego