Podmiot Subject | Czasownik posiłkowy Auxiliary verb | not | Czasownik główny + ing Main verb + ing | Reszta zdania Rest of sentence |
I | am | not | writing | a letter. |
He/She/It | is | not | sitting | in an armchair. |
We/You/They | are | not | lying | on the beach. |
Zdanie przeczącetworzymy dodając do czasownika posiłkowego to be partykułę przeczącą not. W języku pisanym formalnych używa się pełnych form natomiast w języku mówionym najczęściej form skróconych.
A negative sentence is formed by adding a negative participlenot to an auxiliary verb/operator to be. In formal writing full forms are used, however in spoken language contractions are widely spread.
Zaimek pytający Interrogative pronoun | Czasownik posiłkowy Auxiliary verb | Podmiot Subject | Czasownik główny + ing Main verb + ing |
What | am | I | writing? |
Where | is | he/she/it | sitting? |
Why | are | you/we/they | lying? |
Pytania szczegółowetworzymy identycznie jak pytania ogólne, ale rozpoczynają się one od zaimków pytających (interrogative pronouns) takich jak: who, whom, what, whose, which, where, when, how, why itp.
whom – (formal) komu, któremu, kogo, którego, who - kto, who ... for - dla kogo, who ... with - z kim,
Who … at - na kogo, what - co, jaki, jaka, jakie, what colour - jakiego koloru, what size - jakiego rozmiaru,
what quality - jakiej jakości, (at) what time - o której godzinie, whose - czyj, czyja, kogo, which - który, która, które, where - gdzie, where ... from - skąd, when - kiedy, why -dlaczego, czemu, how - jak, how long - jak długo/gługi/długa, how far -jak daleko, how often/frequently - jak często, how much - ile (rzeczowniki niepoliczalne), how many - ile (rzeczowniki policzalne), how many times - ile razy, how come – (informal) jak to możliwe, jak to się stało, how/what about + gerund – (propozycja) – a może itp.
Wh-questions and howare formed in a similar way as general questions , but they begin with interrogative pronouns such as: who, whom, what, whose, which, where, when, how, why etc.
Czasownik posiłkowy Auxiliary verb | Podmiot Subject | Czasownik główny + ing Main verb + ing | Reszta zdania Rest of sentence |
Am | I | writing | a letter? |
Is | he/she/it | sitting | in a armchair? |
Are | you/we/they | lying | on the beach? |
Pytania ogólnew języku angielskim tworzymy przez inwersję – zamianę kolejności podmiotu i czasownika posiłkowego.Czasownik posiłkowy umieszczamy przed podmiotem i w ten sposób otrzymujemy pytanie rozpoczynające się od słowaczy.
General questions in English are formed by the inversion of a subject and an auxiliary verb. The auxiliary verb is placed before the subject.
Podmiot Subject | Czasownik posiłkowy Auxiliary verb | Czasownik główny + ing Main verb + ing | Reszta zdania Rest of sentence |
I | am | writing | a letter. |
He/She/It | is | sitting | in an armchair. |
We/You/They | are | lying | on the beach. |
Zadania twierdzącew czasie Present Continuous znanym również pod nazwą Present Progressive zdania tworzone są w sposób przedstawiony poniżej. Czasownikiem posiłkowym w tym czasie jest czasownik - to be - am, is, are , który musi być użyty we właściwej formie dla każdej osoby. Czasownik główny otrzymuje końcówkę -ingtworząc w ten sposób present participle - imiesłów czynny.
Affirmative sentences in the present continuous tense, also known as the present progressive tense, are formed in a way presented below. The auxiliary verb -to be - am, is, are must be used in an appropriate form for each person and the suffix -ing is added to the main verb (base) making the present participle.
English 4 Matura 2014-224© All rights reserved. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Design by TM